Friday, April 17, 2009

AGAR AGAR ROTI PELANGI


AGAR AGAR ROTI PELANGI
[maisya](Copy Paste jer :D)
Sebenarnya nak buat agar-agar nih.. cerewet.. seba kena parut n kenal lapis2.. tapi hasilnya.. lawa n sedap. Memang puas hati.

Bahan-bahan
15g agar-agar
1400ml air
2 cawan gula pasir
38g gula batu
pewarna merah, hijau, kuning
4 keping roti
1 tin susu cair IDEAL
2 biji telur
1 biji limau kasturi, ambil jusnya

Cara-cara
1. Bahagi agar-agar kpd 2 bahagian. Masak satu bahagian dgn 600ml air hingga larut. Kemudian, masukkan 1 cawan gula pasir dan 38g gula batu. Masak hingga gula larut.
2.Tapis dan tuangkan agar-agar ke dlm 3 bekas. Warnakan tiap-tiap satu dgn pewarna yg berlainan. Biarkan keras,kemudian parut halus.(Saya tak parut haluspun.. saya parut kasar jer..)
3. Masak baki agar-agar dgn 800ml air hingga larut. Masukkan baki gula dan masak hingga larut. Tapis dan masukkan kedalam periuk lain; ketepikan.
4. Rendam roti (saya buang kerak tepi) dlm susu cair.(Saya blender lepas rendam). Pukul telur hingga sebati, kemudian tuangkan ke dlm adunan roti dan kacau rata. Masukkan air perahan limau dan kacau. Tuangkan kedalam adunan agar-agar tadi dan jerang hingga mendidih.
5. Sediakan acuan yg telah dibilas. Masukkan agar-agar yg diparut hingga menutupi bahagian bawah acuan. Kemudian tuangkan agar-agar yg suam ke atasnya, setebal 1cm. Buatlah berselang seli hingga kedua-dua agar-agar habis.
6. Sejukkan.
** Note: Saya tambah perasa pandan pada color hijau. Saya tambah essen vanilla pada roti. Pastikan agar2 lapisan bawah tidak keras sepenuhnya.. nanti takut dia tak melekat...

1 comment: