Showing posts with label tradisional. Show all posts
Showing posts with label tradisional. Show all posts

Sunday, April 26, 2009

KETUPAT SOTONG



Bahan-bahan

6 ekor sotong - saiz sederhana
1/2 cawan pulut
1/2 biji kelapa - diperah santan
1 sudu kecil halba
2cm halia - mayang halus
2 biji bawang merah - mayang
garam dan gula secukupnya
6 batang lidi/buluh satey yang dipotong serong(tajam) dan pendek (lbh krg 3 cm)
Cara-Cara

1. Rendam pulut bersama 1 cawan santan dan sedikit garam selama 21/2 jam.
2. Sotong dibersihkan, dibuang dakwat dan kulit nipisnya. Kepala sotong tidak dibuang sebab nak tutup lubang sutung, tak nak bagi pulut keluar.
3. Sumbatkan pulut yang sudah direndam ke dalam sotong ( tak sampai separuh), kemudian sumbat kepala dia dan dicucuk dengan lidi.
4. Masukkan santan, halia, halba, bawang dan sotong. Masukkan garam dan gula secukup rasa..nyum.. nyummm :D

Wednesday, April 22, 2009

ROTI JALA



2 hari lepas makan roti jala officemate bawak. Tak cukuplah beb.. sikit sangat..so, malam tadi buat kari.. pagi ni..cuma menjala jer :D

(Dapat 30 biji- k na jala besar2)
Bahan-bahan:
3 cawan gandum
3 cawan susu segar- nak letak santan pun boleh.. tapi kat rumat takder peti ais.. so beli jer susu segar. (Ni kalau rasa kurang cair.. leh tambahkan sikit lagi susu).
1 biji telur
pewarna kuning telur
garam

Cara- cara:
Letak jer semua bahan dalam blender.. blend :D..heheh... lepas tu.. tapis untuk elakkan adunan berketul dan menyekat lubang2 acuan roti jala.
sapu kuali leper dengan sedikit minyak.. (ada orang sapu dengan daun pandan).. k na guna tisu jer..takde stok...so..leh dah start menjala.

KARI AYAM
(Snap dalam periuk terus :D- ni hasil tangan 1 rumah..hehehe..sal, k na, yanie)

ASAM GUMPAL



Buat masa cuti senin hari tu..
resepi .. main hentam jer kuantiti dia..huhu...tapi kacang tu.. k na rebus banyak..sebab kalau rebus untuk buat kuih ni jer... tak berbaloi. So, lebihan tu..pagi esoknya buat kuih kasturi. cuma tambah santan jer kat kacang tu. Kalau tengok betul2.. bentuk sama gumpal k na tak elok sangat..heheh..sebab terlebih letak air panas kat sagu tu.. so.. takleh nak gumpal elok2. belasah jer... sal kata..dah lulus ..hehehe.
ni resepi copy paste dari blog orang.. lupa daaa dari blog saper :D.

BAHAN-BAHAN:

250 gm sagu

250 gm kacang hijau

1 liter santan

2 ketul gula kabung

250 gm gula pasir

3 helai daun pandan

2 ulas bawang merah (hiris)

1 cm halia (hiris)

1 sudu kecil halba

750 ml air

250 ml air panas

Secubit garam


CARA MENYEDIAKAN:

1. Kacang hijau direndam selama dua jam.

2. Kemudian rebus bersama gula kabung. Ketepikan.

3. Sementara itu, basuh sagu dan tuskan selama setengah jam.

4. Kemudian gaulkan dengan air panas sehingga boleh diuli.

5. Gumpalkan inti kacang tadi dengan tepung dan direbus semula.

6. Untuk bahan kuah, masak santan bersama bawang merah, halia, halba daun pandan. Tambah garam dan gula.

Ni kuih kasturi.. hasil lebihan kacang semalam. Cuma celup tepung macam nak buat pisang goreng tu jer :D